Skibladner er i våre dager først og fremst turistskip. Skibladner gjør det mulig for de reisende, i fullt monn, å oppleve mjøslandskapet slik det bør sees — fra sjøsiden. Selv om skipet skovler seg fram med bra fart, tar turen selvsagt lengre tid enn med tog eller bil. Men desto bedre tid har du til å suge inn naturinntrykk og til å se på skipets blankpussede detaljer.
Tekniske data om DS "Skibladner"
- Bygget ved Motala Verksted i Sverige i 1854 - 1856
- Ombygget av Akers Mek. Verksted i 1888. Forlenget 20 fot, ny dampmaskin og kjeler. Samme maskin i dag.
- Lengde: 165 fot
- Bredde: 16 fot 7 "
- Dybde: 5 fot 6 "
- Trippel ekspansjon dampmaskin som yter 606 hk
- Maks fart: 14 knop ved 44 omdreininger
- Marsjfart: 12 knop ved 42 omdreininger
- Skovlehjul av stål, 5 m i diameter. Hver skovle har 8 skovleblad som er 230 cm lange og 70 cm brede
- Maskinen er bygget av Akers Mek. Verksted i 1888. De opprinnelige dampkjeler var kullfyrt. Ombygget for bruk av olje i 1920, og ble skiftet ut med nye kjeler i 1983
- Damptrykk: 12 kg/cm2. Ikke overheter.
- Oljeforbruk: 2500 l pr dag ved distanse 100 nautiske mil (6 anløp og 10 timer)
- Mannskap: mininum 6, i henhold til Skibskontrollens bestemmelser. Maks 20.
- Høyeste tillatte antall passasjerer: 230 i tillegg til mannskap (20)